Log ind

Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig

  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    1 / 8
    Over bumpene kan man uden problemer køre 50 kilometer i timen. Måske man endda kan - selvom det er ulovligt - presse kilometerviseren endnu højere op uden det er til gene for bilen. Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    2 / 8
    Overfor Wokkabox er der cykelsti, men oppe ad Skibhusvej, hvor butikkerne klumper sammen, er der ingen. Det mener Yasar Nazir er et problem med den megen brug vejen har af cyklister. Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    3 / 8
    Også nede ved roden af Skibhusvej er der en cykelsti, men den forsvinder, når man kommer op omkring Skibhustorvet. Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    4 / 8
    - Se, hvordan bilisten bliver nødt til at svinge stort udenom cyklisten, bemærker Yasar Nazir. Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    5 / 8
    Fra en af de små sidegader er det stort set umuligt at se trafikken ned imod venstre. Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    6 / 8
    Yasar Nazir - indehaver af madstederne Wokkabox og Ammi Jees på Skibhusvej. Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    7 / 8
    Foto: Kristian Isaksen
  • Restauratør vil højne trafiksikkerheden: - Skibhusvej er farlig
    8 / 8
    Foto: Kristian Isaksen
Trafiksikkerhed

Om der skal nye bump, en cykelsti eller en fartnedsættelse til, ved Yasar Nazir endnu ikke. Men ejeren af Ammi Jees og Wokkabox slår fast - Skibhusvej er ifølge ham nærmest livsfarlig for de bløde trafikanter

Skibhusavisen: Der skal gøres noget ved trafiksikkerheden på Skibhusvej.

Det er den korte version af Yasar Nazirs konstatering. Han ejer Ammi Jees og Wokkabox på Skibhusvej og er derfor en naturlig trafikant på den butikstunge handelsgade.

- Der er ingen respekt for bumpene på gaden. De har slet ikke den ønskede virkning, siger Yasar Nazir, der demonstrerer sin påstand ved at fræse henover en af de farthæmmende foranstaltninger.

Det skal være trygt at færdes på Skibhusvej, så det er en vej, vi også kan og har lyst til at sende vores børn ud på. Der skal sættes penge af til en eller anden form for anlæg. Ellers er det efter min bedste overbevisning kun et spørgsmål om tid, inden nogen mister livet

Yasar Nazir

- Det gør absolut intet ved bilen. Man behøver på ingen måde sætte farten ned her, siger han, og uddyber, at det især er bybilledets tohjulede trafikanter, der står i skudlinjen.

- Vi bliver nødt til på en måde at beskytte cyklisterne. Om det er med mere plads eller fornyede bump, skal jeg ikke stille mig til dommer over, siger han.

En befærdet gade

I Skibhuskvarteret er Yasar Nazir efterhånden en navnkundig herre og i resten af Odense er navnet ved at vokse sig ind i bevidstheden. Det hænger sammen med, at han i disse uger hænger og smiler til borgerne fra lygtepæle og andre lodrette objekter.

Han stiller op ved byrådsvalget og det er derfor heller ikke helt tilfældigt, at hans bekymring bliver luftet nu.

- Jeg har tænkt over situationen i otte år, men har nu en stemme, som jeg kan bruge. Jeg ser det faktisk som min pligt at bringe det op nu. Jeg har taleret i disse uger og jeg ved, at det er et område som betyder meget for borgerne herude, hvor mange af dem hver dag bevæger sig op ad Skibhusvej, fortæller han, og henviser til, at selvsamme vej er noget af det nærmeste man kommer på en gågade uden for centrum.

- Man kunne overveje at sætte farten ned. Måske er 50 kilometer i timen for meget på en handelsgade. Dalumvej er også en handelsgade, men her har cyklisterne deres egne stier at være på, siger han med en tænksom mine.

- Sandhusvej er for kort tid siden blevet udstyret med bump. Hvorfor ikke her. Det er her, pulsen er.

Mere trafik efter letbane

I løbet af de seneste år mener Yasar Nazir, uden dog at have tal på sine betragtninger, at trafikvolumen er vokset i området.

- Det hænger sammen med opgravningerne inde i byen. Der sker det, at trafikken bliver ledt ud på sidevejene. I stedet for at gå i gang med etape to af letbanen skulle man overveje at få styr på trafikken, så det ikke rammer de små veje. Der skal være bedre fremkommelighed, siger han, og målet er klart.

- Det skal være trygt at færdes på Skibhusvej, så det er en vej, vi også kan og har lyst til at sende vores børn ud på. Der skal sættes penge af til en eller anden form for anlæg. Ellers er det efter min bedste overbevisning kun et spørgsmål om tid, inden nogen mister livet, fortæller han.

Om Yasar Nazirs stemme får mere tyngde, bliver afgjort 21. november, når kommuner og regioner landet over afholder valg.

  • Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere